مفهوم ازدواج سفيد چيست؟

مطالب عمومي در زمينه زندگي بهتر

مفهوم ازدواج سفيد چيست؟

مفهوم ازدواج سفيد چيست؟

در اين مطلب مي خواهيم براي شما در مورد مفهوم ازدواج سفيد چيست؟ توضيحاتي را براي شما آماده كرده ايم كه مي توانيد با دنبال كردن ما تا انتهاي اين مطلب ما را همراهي كنيد و اطلاعات لازم را در اين زمينه كسب نماييد. در ادامه با ما باشيد. آمار ازدواج سفيد در ايران مقاله ازدواج سفيد حكم ازدواج سفيد در ايران آمار ازدواج سفيد در تهران ازدواج سياه چيست تاريخچه ازدواج سفيد ازدواج ساندويچي چيست سايت ازدواج سفيد

همه ما با عبارت‌هاي « پيونددائم» و « پيوندموقت» آشنا و كم و بيشتر از احكام شرعي آن‌ها اطلاع داريم، ولي كمتر پديده « پيوندسپيد» به گوشمان خورده مي باشد. اين پيوند بر خلاف پيونددائم و موقت نه در شرع و نه در عرف ما ايرانيان جايي ندارد، چون دختر و پسر بدون برگزاري مراسم عقد و به خاطر منافع اقتصادي و عاطفي بدون، پايين يك سقف مي‌روند.

دكتر اميدعلي احمدي – جامعه‌شناس- در مـورد تعريف « پيوندسفيد» مي‌گويد: در اين پيوندكه در غرب رايـج هست و به معناي «هم‌باشي» نيز شناخته مي‌شود ، پيوندي به مدت وقـت نامعلوم ميـان دو شخـص برقرار مي‌شود كه فاقد مشروعيت اجتماعي و حقوقي مي باشد.

مهدي بياتي روانشناس و استاد دانشگاه نيز ازرابطه‌ تهيه شده در « پيوندسپيد» انتقاد كرده و معتقد است: پيوندكلمه مقدسي است، پس زندگـي دختر و پسر پايين يك سقف را بدون عقد شرعي نمي‌توان پيوندناميد؛ بلكه چنين رابطه‌اي با اهدافي مثل برآوردن نيازهاي جنسي و رواني برقرار مي گـردد و اگرچه شانس دارد از زاويه‌اي براي آقـا مثبت باشد، ولي اثر ويران‌كننده‌اي بر خانـم مي‌گذارد، چراكه خانـم ها داراي قشنگي ‌هاي خدادادي مي باشند كه مي بايست آن را در جاي خود هزينه كنند. وقتي كه تازگي و طراوت و سرحالي زن به مرور وقـت كم شدن يابد، شانس دارد علاقه آقـا به ادامه زندگـي با وي كم گـردد و وي به خانـم ديگري گرايش پيدا نمايد .

علل گرايش به پيوندسپيد

علي اصغر نژادفريد- روانشناس- علـت مهـم ظهور پديده پيوندسپيد را نبود مسئوليت‌پذيري حداقل در يك طرف از رابطه مي‌داند و مي‌گويد: نبود مسئوليت‌پذيري، ريسك‌ فاكتوري مهم براي زندگـي حساب مي‌شود؛ چرا كه در چنين روابطي اشخـاص مسئوليت عملكرد خود را برعهده نمي‌گيرند.

بياتي نيز با اصرار بر ضرورت مسئوليت‌پذيري خانـم و آقـا در يك رابطه مي‌گويد: چنين عاملي مي‌تواند در تداوم زندگـي مشترك اثر بسيار بيشتري داشته باشد اين در حاليست كه اكنون فضاي پيوندمناسب نيست و اشخـاص به دليـل مشكلاتي مثل مسائل اقتصادي تمايل به پيوندو رفتن پايين يك سقف را ندارند.

تبعات پيوندسپيد

دكتر علي‌اصغر نژادفريد- روانشناس- مي‌گويد: فرزندان حاصل از چنين ازدواجي بيشترين لطمه را متحمل مي‌شود، چراكه چنين ازدواجي ثبت نمي‌شود و سرنوشت آنان بعد از تولد معيـن نيست. بارداري‌هاي ناخواسته و عوارض بهداشتي ناشي از سقط جنين غيرقانوني از تبعات ديگر پيوندسپبد مي باشد.

بياتي هم معتقد است: چنين رابطه‌اي سبب كم شدن فرزندآوري مي‌شود، همچنيـن سطح زندگـي اشخـاص تغيير مي‌كند و خلاء رواني براي دختر را در پي دارد و شانس دارد حتي شانس مادر شدن وي را كم شدن دهد و حتي به آسيب‌هايي مثل اعتياد سوق پيدا كنند، اين در حاليست كه آقايان موقعي ترك چنين رابطه‌اي كمتر آسيب مي‌بينند. نژاد فريد در مـورد تبعات ديگر پيوندسپيد مي‌گويد: در چنين ازدواج‌هايي توانايي دارد كه يكـي از دو طرف هر لحظه نسبت به ادامه اين رابطه اظهار بي‌ميلي نمايد و اين امر سبب وارد شدن صدمات روحي قابل توجهي به طرف رو به روي به خاص خانـم ها مي‌شود چراكه آنان بر حسب طبيعت خود دوست دارند روي فردي سرمايه‌گذاري عاطفي كنند كه اين شخـص از ارزش ضـروري برخوردار باشد.

او به جنبه حقوقي پيوندسپيد اشاره و اظهارمي‌كند: اين پيونداز نظـر قانوني جرم مي باشد. از نظـر شرعي نيز گناه حساب مي‌شود و هميشه شخـص با نوعي ترس و استرس از عواقب چنين رابطه‌اي دست و پنجه نرم مي‌كند. اين در حاليست كه چنان چه اين روابط ثبت شود، توانايي تاييـد متعلق بودن فرزند به پدر وجود دارد. علي احمدي هم با بيان اينكه رابطه «هم‌باشي» در ايران پذيرفتني نيست، اصرار مي‌كند: اين رابطه نه از طرف خانواده و نه گذاشته اي اجتماعي قبول كرده نمي‌شود. پس مي‌تواند آسيب‌هاي بيشتري را به همراه داشته باشد.هرچند كه شانس دارد ارضاي عاطفي و جنسي و سرنوشت يكسان اقتصادي به دنبال داشته باشد،‌ ولي به محض آشكار شدن، مردم با آن مخالفت مي‌كنند و حمايت‌هاي اجتماعي از خانـم و شوهر برداشته مي‌شود. چرا كه اين پيوند از نظـر حقوقي و قانوني هيچ اهميت ي ندارد.

وي افزود: در اين شرايط به نظـر مي‌آيد ضـروري هست از سويي با فراهم كردن زيرساخت‌هاي اجتماعي و اقتصادي و از طرف ديگر با فرهنگ‌سازي و تشويق جوانان به پيونددائم از ميزان تمايل آنان به روابطي مثل پيوندسپيد كاست و اجتماع را از عوارض چنين پيوندهايي مصون نگه داشت.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.